Mignon Primus

Mignon Primus, een veelzijdige lyrische sopraan, begon tijdens haar opleiding theater, film- en televisiewetenschappen de studie Classical Singing aan het conservatorium van Utrecht. Zij behaalde haar examen Music Performance (met docentbevoegdheid) bij de docenten Henny Diemer en Pierre Mak in 2006. Momenteel wordt ze gecoached door Marjan Kuiper en Xenia Meijer.

Mignon’s stemgeluid is warm, rond en helder en heeft ook een goede laagte. Haar kracht is haar intense expressie in dramatische aria’s en liederen met lange legato lijnen. Daarnaast beheerst zij juist de hoge slanke toon en een goed verstaanbare dictie. Mede door haar acteerachtergrond en veelzijdige mimiek is ze in het operavak erg goed op haar plek zowel in dramatische als komische rollen. Zij vertolkte sinds haar afstuderen 11 solorollen; diverse keren zong zij de rollen van Belinda (Dido and Aeneas van H. Purcell) en Euridice (l’ Orfeo van C. Monteverdi); In 2006 en 2007 Mopsa in Le jugement De Midas van E. Grétry en Zerline in de opera Fra Diavolo van C. Aubert, geproduceerd door ‘Stichting Intermezzo / Opera Nijetrijne’. In 2008 zong zij de rol van Adina in G. Donizetti’s “L’ Elisir d’ Amore” en in 2009 de rol van Jennie in Down in the Valley van K. Weill; in 2012 de rol van Laura in Der Bettelstudent van C. Millöcker. In 2017 zong ze rol van Annina in Eine Nacht in Venedig van J. Strauss en in 2018 Lena in La Princesse jaune van C. Saint-Saëns; in 2019 de rol van Euridyce uit “Orfeo” van G.W. von Glück; in 2020 de rol van Grietje uit “Hänsel en Gretel” van Hümperdinck en in 2021 de rol van Hannah uit de “Lustige Witwe” van Lehar.

Zij is als soliste tevens betrokken bij ‘Opera per tutti’ en ‘Stichting Youth Opera!’ waar zij o.a. zong in het operaproject ‘Water’ i.h.k.v. festival ‘Tweetakt’ en in de drie- minuten-opera ‘Maar het is er nog niet…’ i.h.k.v. De Culturele Zondagen.

Zij zingt al 15 jaar in het koor van de Nederlandse Reisopera. Mignon is echter ook een veelgevraagd zangeres in oratorium, lied en muziektheater.

Op het gebied van oratorium staan er zowel solo als in koorverband vele missen, cantates en motetten op haar naam, zoals het ‘Weihnachtsoratorium’, ‘Magnificat’, ‘Hohe Messe’ en de Matthäus, -Johannes, – en Markus Passion van J.S. Bach, Messiah van G.F. Händel, Requiem van o.m. W.A. Mozart, G. Fauré en G. Verdi, missen van F. Schubert, Elias van Mendelsohn- Bartholdy en het bijzondere werk ‘The Mirror of Perfection’ van R. Blackford. Zij was ondermeer te horen in de Notturni van W.A. Mozart voor sopraan, alt, basklarinet en bassethoorns, uitgevoerd in de Kleine Zaal van Muziekcentrum Vredenburg en zong de sopraansolo uit Israël in Egypt van G.F. Händel, uitgevoerd i.h.k.v. de veertigste editie van de Kurt Thomas Cursus o.l.v. Daan Admiraal en Erik van Nevel. Ook zong zij de sopraansolo in het ballet Pulcinella van I. Strawinsky in de grote zaal van Muziekcentrum Vredenburg o.l.v. Lev Markiz.

Mignon zingt op regelmatige basis als soliste bij ‘Stichting Residentie Bach Ensembles’, bij Ensemble ‘Voices Bussum’. Als koorzangeres zingt zij bij ‘Consensus Vocalis’ o.l.v. Beni Csillag, bij ‘PA’dam’ o.l.v. M. van Nieukerken, bij barokensemble “Ribattuta Musica” en het ‘Vlaams Radiokoor’.

Zij volgde masterclasses bij o.a. Udo Reinemann, Margreet Honig, Adriaan de Wit, Peter Kooij, Roberta Alexander, Johanette Zomer en Nelly Miricioiu en werkte zowel solistisch als in ensemble-verband onder diverse dirigenten zoals Kenneth Montgomery, Bas Pollard, Otto Tausk, Jan Willem de Vriend en Jos Vermunt.

Op acteergebied volgde zij gedurende twee jaar de vooropleiding voor de toneelschool in Utrecht en het voorbereidend jaar voor de Toneelschool in Maastricht, naast diverse theater, en mimecursussen bij o.a. Wilfred van de Peppel en Ide van Heiningen.

Tot slot treedt Mignon regelmatig op als liedduo met pianiste Carol Ruiz en met haar ensemble ‘Trio Dame Blanche’ (hierin was zij live te horen op NPO Radio 4 op 29 september 2019).