Guido Groenland

De tenor Guido Groenland begon zijn zingend bestaan als jongenssopraan in het Sacramentskoor te Breda. Hij studeerde solozang en opera aan de conservatoria van Den Haag en Maastricht. Daarnaast legde hij zich bij Rebecca Stewart toe op muziek van middeleeuwen en renaissance, en volgde hij masterclasses in barokzang bij Jill Feldman, Harry van der Kamp en Peter Harvey. Guido’s repertoire strekt zich uit van de middeleeuwen tot nu, met een voorliefde voor muziek uit de renaissance en de barok.

Solistisch was Guido te horen in onder meer het Requiem, de C-moll Messe en de Krönungsmesse van Mozart, Monteverdi’s Vespro della Beata Vergine, Schütz’ Musikalische Exequien, Stravinsky’s In Memoriam Dylan Thomas en in The Company of Heaven van Britten. Hij soleerde in vele cantates, de Hohe Messe, het Weinachts-Oratorium en het Magnificat van Bach, en was evangelist in diens Johannes-Passion, de apocriefe Lukas-Passion en de Markus-Passion in de reconstructie door Ton Koopman. Zijn heldere timbre en natuurlijke retoriek maken hem een uitgelezen verteller in dit repertoire.

Bij Ton Koopman en diens Amsterdam Baroque Orchestra & Choir soleerde hij in cantates van Bach en in werken van Charpentier: Te Deum, Messe de Minuit en enkele oratoria, waaronder Mors Saulis et Jonathae (David). Onder Erik Van Nevel zong hij werken uit Monteverdi’s Selva morale e spirituale.

Op operagebied vertolkte Guido de rol van Mercure in Les Fêtes d’Hébé van Rameau, Monostatos in de Vlaamse kinderproductie De Toverfluit (Mozart), de Gebochelde Speler in Prokofjevs De Speler (Opera Zuid) en de Testo in Monteverdi’s Il Combattimento di Tancredi e Clorinda. Verder stonden recitals met liederen van Schubert (Die schöne Müllerin), Schumann, Mendelssohn, Weill en Britten op zijn programma.

Als ensemblezanger werkt Guido met onder meer het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir, Cappella Amsterdam en De Nederlandse Bachvereniging. Hierbij zingt en zong hij onder toonaangevende dirigenten als Ton Koopman, Frans Brüggen, Daniel Reuss, Andrew Parrott, Gustav Leonhardt en Jos van Veldhoven.

Ook is hij zelf actief als ensembleleider. Met zijn ensemble Quadrivium verzorgt hij uitvoeringen van muziek uit renaissance en barok: van motetten van Josquin des Prez tot Bachs Johannes-Passion. Hij is dirigent van Kamerkoor Arachne in Utrecht, en neemt tweewekelijks plaats aan het hoofd bij tafelkoor Oeps in Baarn. Bij projectkoor Rosette in Rotterdam was hij te gast met programma’s gewijd aan Franco-Vlaamse polyfonie en Venetiaanse Barok.