De Matthäus-Passion van Bach werd bijna driehonderd jaar geleden gecomponeerd, maar nog steeds weet de klassieke muziek voor Pasen miljoenen luisteraars diep te ontroeren in één van de talloze uitvoeringen wereldwijd.
Het is onvoorstelbaar hoe meesterlijk de componist het lijden en sterven van Christus in muziek weet te vatten. Dat geldt niet alleen voor het Bijbelverhaal in pakkende recitatieven, maar ook de vele aria’s die het passieverhaal een extra dimensie geven.
En vergeet de koralen niet, waarin Bach ook de gelovige zelf een stem geeft in kerkliederen die hij van een schitterende, perfect bij de tekst passende harmonie voorziet. Onder leiding van Jan Willem de Vriend en met tenor en evangelist Andreas Weller, met bas Henk Neven als Christus, sopraan Ilse Eerens, alt Barbara Kozelj, tenor Manuel Günther en bas André Morsch wordt dit een prachtige uitvoering.
Klassieke muziek voor Pasen
Phion heeft al jaren een door velen gekoesterde traditie van de uitvoering van de Matthäus-Passion. Het is dé klassieke muziek voor Pasen. En ook dit jaar staat deze monumentale compositie op de lessenaars van het orkest. Een zestal vocale solisten die hun faam meer dan verdiend hebben in de muziek van Bach, staan garant voor de recitatieven en aria’s.
Concensus Vocalis, sinds jaar en dag vaste partner van Phion, neemt de koorpartij voor zijn rekening. Het geheel staat onder leiding van Jan Willem de Vriend, in het verleden lange tijd chef-dirigent van het Orkest van het Oosten en een autoriteit op het gebied van klassieke muziek uit de achttiende eeuw.
Het bekendste concert van Bach: Matthäus Passion
Zelfs wie zelden naar klassieke muziek luistert kent de Matthäus-Passion. Met uitvoeringen in Enschede, Oldenzaal en Zwolle zal Phion de klassieke muziek opnieuw onlosmakelijk verbinden aan de Paasviering.
Uitvoerenden
Jan Willem De Vriend – dirigent
Andreas Weller – tenor
Henk Neven – bariton
Ilse Eerens – sopraan
Barbara Kozelj – mezzosopraan
Manuel Günther – tenor
André Morsch – bariton
Phion – orkest
Consensus Vocalis – koor